Op 5 juli leefden we nog in een wereld zonder Pokémon Go. Op 6 juli was er niet meer aan te ontsnappen.
Het zich razendsnel verspreide fenomeen Pokémon Go, houdt de gemoederen nog steeds bezig, maar is niet meer zo allesoverheersend als in de begindagen. Het spel ging in een mum van tijd van nul naar tientallen miljoenen spelers.
Het is de is het snelst groeiende spel ooit en verslaat daarmee populaire apps als Twitter en Snapchat wat betreft dagelijkse gebruikers op sommige momenten. Vijftig miljoen mensen hebben het deze zomer wereldwijd gespeeld.
Het bedrijf erachter? Niantic Labs, een team van zo’n 70 mensen in San Francisco.
Niantic was ooit onderdeel van Google, voordat het zich in goede verstandhouding afsplitste om in 2015 zijn eigen bedrijf te worden, met Google als één van de drie eerste investeerders naast Nintendo en The Pokémon Company. Het eerste project van Niantic na het verlaten van Google was Pokémon Go.
Dus, what's next?
"Ons platform heeft veel aandacht getrokken van mensen met interessante ideeën over spellen die ze willen ontwikkelen. Er komen andere games", zei de topman van Niantic Labs CEO in de podcast van Recode Decode van deze week.
Maar met slechts 70 mensen en met Pokémon Go een gigantisch groot spel dat ondersteund moet blijven worden lijkt het er niet op dat Niantic zelf die nieuwe projecten gaat ontwikkelen. Het klint alsof Niantic de technologie achter Pokémon Go als franchise gaat aanbieden.
"We hebben het rijk niet alleen op de markt voor creativiteit", zei Hanke in de podcast. "Er zijn veel geweldige ideeën en geweldige teams. Ons doel is hen in staat te stellen die te realiseren met onze unieke 'real world'-technologie en gegevens." Hanke heeft het daarbij over dezelfde technologie, al was dat in een oudere vorm, die het gebruikte in Niantic's vorige game 'Ingress' die nog werd gemaakt onder de vlag van Google.
Zie 'Ingress' voor je als een science-fiction versie van Pokémon Go zonder Pokémon: Het spel gebruikte al geolocatie om spelers via hun smartphone in een een virtuele online wereld te brengen. Het was een hele vruchtbare test die heeft geleid tot het enorme succes dat Pokémon Go nu is (naast de monstertjes zelf natuurlijk).
Maar denk in plaats daarvan nu eens aan bijvoorbeeld 'Ghostbusters Go'. Of wat te denken van 'Harry Potter Go'? Die games zullen waarschijnlijk niet precies hetzelfde werken als Pokémon Go, maar de onderliggende online structuur van een gedeelde wereld die wordt gecombineerd met de geolocatie kan op heel veel zaken worden toegepast.
Het lijkt erop dat we niet de eerste mensen zijn die zich dat realiseren. "We horen hele interessante dingen van mensen die naar ons toe zijn gekomen en ik denk dat er nog heel veel ruimte is voor dit genre spelen om te groeien", zei Hanke.
Hij gaf verder geen aanwijzingen voor wat die 'interessante dingen' zijn, maar gaf wel aan dat Niantic één richting min of meer uitsluit: "Er zal waarschijnlijk geen Angry Birds Go komen, dat kan ik vast vertellen". Pfoei.